Hieronder volgt een lijstje aandachtspunten, geformuleerd terwijl ik probeerde in de site te werken. 

Ben gestopt met het lijstje hieronder in de bewerkingsmodus verder aan te vullen omdat ik tot drie keer toe ingevoerde tekst kwijt raakte.

Misschien mijn onwennigheid aan het feit dat de site niet automatisch opslaat, maar ik heb ook een beetje het vermoeden dat de site zelf niet zo stabiel is. 

Heb nu in Word een tekst gemaakt, ik werk nu in Word met het aanvullen van de tekst en knip en plak vervolgens elke keer de hele pagina  in de body ruimte. Werkt in ieder geval betrouwbaar, sneller en rsi-vriendelijker. Is dus misschien ook wel een prettige methode voor andere redacteurs. ..... 

Aandachtspunten site

Flexibiliteit, bruibkbaarheid, effect metingen

1. Flexibiliteit wat betreft het aantal rubrieken en de mogelijkheid om rubrieken overzichtelijk te ordenen

  • Hoe kun je nieuwe rubrieken toevoegen?
  • Hoe kun je subrubrieken toevoegen?

Op dit moment:

  • Er zijn maar twee nieuwe zaken die je op dit moment met dit beheerdersaccount kunt toevoegen: een activiteit op de kalender en een nieuwsbericht. Ik heb niet kunnen ontdekken hoe je een nieuwe rubriek/item/pagina kunt aanmaken.
  • Je kunt wel een nieuw bestand (bijvoorbeeld een Wordbestand) toevoegen aan de bibliotheek, maar dat is niet wat ik bedoel. Een bestand in de bibliotheek staat niet als pagina op de site.
  • Ik zag ook niet waar je een pagina onder een bestaande pagina kunt hangen. (een menu met hoofdonderdelen en  subonderdelen) 
  • Voor zover ik tot nu toe kon ontdekken, kun je niet op een pagina een interne link maken naar een andere pagina van de site. Je kunt daardoor bijvoorbeeld niet een overzicht van activiteiten maken en bij elke activiteit een nieuwe pagina maken met meer informatie over die activiteit.
  • Ik zag niet waar je de volgorde van  pagina’s zoals ‘Meedoen’ en ‘Producten’ kunt  veranderen.
  • Je kunt op dit moment niet de namen van rubrieken veranderen.  (kwestie van bevoegdheden denk ik)
  • Je kunt wel  (soms) in een al eerder op de site gezette pagina (zoals ‘Meedoen’ en ‘Producten’ ) teksten aanpassen. bijvoorbeeld door die bestanden op te zoeken in de bestandenlijst. Maar dat kan niet bij alle onderdelen. Bij ‘Word donateur’ bijv verschijnt een melding dat je te weinig rechten hebt met het beheerdersaccount. 

2. Flexibiliteit wat betreft de plaats waar een bericht te zien is en de vormgeving van de site

  • Tot nu toe heb ik nog niet ontdekt waar je zelf kunt bepalen waar op de site je bericht/pagina (zoals wensenlijst, kalender, word donateur) komt te staan.
  • Wordpress werkt met thema’s die je de mogelijkheid geven met een muisklik een geheel andere lay out voor de hele site te kiezen, zonder dat je iets aan de teksten en opmaak hoeft aan te passen.  Ook de menu’s (ordening van pagina’s)  zijn in Wordpress uiterst simpel aan te passen.

3. Bruikbaarheid van de site voor facebook, mails etc

  • Ik heb niet ontdekt hoe je zelf een korte gebruikersvriendelijke url kunt maken bij elk bericht (en nieuwsbericht, rubriek, pagina, subrubriekpagina, etc etc)  (in wordpress heet die zelfgemaakte url een  slug)
    Die url kun je dan gebruiken in je mailings, op faceboek etc. Die url verandert niet als je het bericht een andere naam geeft en verandert ook niet als je bericht op een andere plek in het menu zet (bijvoorbeeld meer naar achter  of naar onder als het bericht wat minder relevant wordt)

4. Bezoekerstatistieken

  • Waar kun je zien hoeveel bezoekers de site heeft gehad en naar welk bericht men het meest kijkt.? 
  • Wordpress biedt overzichten per unieke bezoeker en per weergave, per dag, maand, jaar, alle jaren, overzichten van uit welk land een bezoeker komt, overzichten van de zoekwoorden die zijn ingevoerd. Is dat hier ook mogelijk?

5. Aanmelden bij google en andere zoekmachines

  • Hoe is de site aangemeld bij de google zoekmachines? Alleen  voor de hoofdpagina of wordt elke pagina/bericht/nieuwbericht etc etc per eigen url opgeslagen?

Archivering

6. Archief nieuwsberichten

  • Ik heb in de bewerkingsmodus  aangegeven dat de site 90 nieuwsberichten moet tonen. Maar de site bewaart mijn instellingen niet. (En geeft ook geen foutmelding) De site  springt steeds terug naar 3 nieuwsberichten in de bewerkmodus en 6 nieuwsberichten in de weergavemodus.  Kennelijk is vastgezet dat er hoogstens 6 berichten per keer worden getoond.

Hoe vind je als pubiek een ouder specifiek nieuwsbericht makkelijk terug aan de voorkant van de site? 

  • Ik zou als lezer aan de voorkant van de site een link naar oudere nieuwsberichten willen zien. Bij voorkeur een link naar een overzichtslijst met titels en datums (waarbij je eventueel ook per nieuwsbericht een regel met extra info kunt toevoegen) die doorlinken naar de betreffende nieuwsberichten.
  • Nog mooier zou zijn een menu met submenu’s zodat je ook nieuwsberichten kunt ordenen naar onderwerp of jaartal.
  • Er is een zoekfunctie, maar woorden die ik zelf getiept heb (bijvoorbeeld meedoen) worden niet teruggevonden. 
  • Voor zover ik weet is er op dit moment geen mogelijkheid om in een pagina/bericht/etc intern te linken naar een nieuwsbericht: er wordt bij het maken van een link geen overzicht van interne linken van nieuwberichten gegeven.

Hoe vind je als beheerder een nieuwsbericht makkelijk terug in de bestandenlijst? 

  • Er zijn geen subrubrieken in  de bibliotheek/bestandenlijst van de beheerder.
  • Nieuwsberichten worden niet geordend op datum van aanmaak maar op datum van aanpassing. Dat is over het algemeen lastig zoeken.

7. Archief foto's

  • Je kunt in de bibliotheek screendumps van foto’s zien, maar deze zijn geordend op 25 foto’s per pagina (dus het zoeken naar foto’s is heel bewerkelijk bij veel foto’s) en op datum. Je zou liever een alfabtische volgorde hebben.
  • Een fotograaf zou bij een alfabetische ordening elke foto kunnen aanleveren met drie vaste bestanddelen in elke naam; het onderdeel van de tuin-een subnaam- een jaartal. Bijvoorbeeld; kruidentuin-lavendel-2014 of Pitten-bouw_keuken-2016
  • De site wordt erg traag als je foto’s te zwaar aanlevert. Bij voorkeur zouden foto’s die moeten worden ingevoerd rond  de 250kb, 300kb moeten bedragen. Formaat jpg.

Invoeren van teksten, foto’s en formulieren

8. Gaat het invoeren van tekst een beetje prettig?

  • Er zijn vastlopende of zwieberende uitklapmenuutjes bij de tekstinvoer (bijvoorbeeld bij de keuze van de grootte van het lettertype). Dat betekent dat je sommige lay-outaanpassingen in html moet doen.
  • Door het 'zwieberen' van sommige menu’s in de bewerkingsmodus moet je soms  even flink moet vechten om gedaan te krijgen wat je wilt.
  • Als je een tiepfout maakt, krijg je geen tekstcorrector te zien. 
  • De tekst wordt -dacht ik- tussentijds niet automatisch opgeslagen.
  • Als je een keer vergeet je tekst op te slaan, ben je hem defintief kwijt (Wordpress slaat automatisch op en laat je altijd bij een volgende keer kiezen of je oude concepttekst alsnog nog wilt opslaan)  Het  is me inmiddels een paar keer overkomen dat ik in de Verdelietsite een stuk tekst kwijtraakte, en dat bevordert de feestvreugde niet.

9. Gaat het invoeren van foto’s een beetje prettig?

  • Er zijn meerdere manieren om plaatjes in te voeren. Een manier is om in de werkingsmodus op een speciaal daarvoor gereserveerde plek onder het tekstinvoer menu een plaatje in te voeren. Ik kon niet vinden hoe je daar zelf het formaat kon bepalen. De site knipte op eigen houtje  een stuk van het hoofd van mijn hoofdpersoon af.
  • Een plaatje invoeren in een tekst kan ook, maar dat gaat weer anders, en best omslachtig. Eerst moet je een foto als bestand opladen naar de bieb. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met een icoontje in de editor. Daarna moet je  met een ander icoontje van de editor in je tekst  de plaats en maat van de foto bepalen.
  • De maat van een plaatje bepalen kan alleen via het invoeren van getallen. Je kunt niet schuiven met formaatpijtjes. Je kunt bij een foto alleen kiezen voor rechts of links uitlijnen via het menu. Wil je het anders dan moet je zelf in getallen de maat aangeven. 
  • Je kunt niet zoals bij wordpress bij meerdere plaatjes de plaatjes in een keer opladen en vervolgens op verschillende manieren weergeven, bijvoorbeeld in een slidesheet, in een overzicht met foto’s van dezelfde maat, in een overzicht met foto’s van verschillende formaten, in cirkels etc etc. Wil je hier hetzelfde effect bereiken dan moet je..vermoed ik… zelf bij elke foto het formaat en de plaats in getallen weergeven.  Dat is misschien iets leuks voor mensen die veel geduld en heel veel  tijd hebben.

10. Gaat het invoeren van een formulier een beetje prettig?

  • Het maken van een formulier lijkt niet eenvoudig, gaat in ieder geval niet intuitief
  • Het lukte me niet een nieuw formulierenveld in te voegen
  • Het lukte me niet een kopie van een bestaand formulier te  plakken in een pagina.
  • Het mailadres achter een formulier is nog niet het verdelietadres. Het formulier kan zo niet getetst worden.  

11. Vreemde dingetjes, zoals zoekfouten

  • De tekst die ik invoerde bij de pagina ‘over ons’, loopt door  onder andere delen van de site.
  • Bladeren in het programma met  < en > in de balk bovenin,  werkt niet altijd zoals je zou willen.
  • De testen die ik uitvoerde bij het zoekvenster leverden geen resultaat op. (Ik zocht woorden in die ik zelf  eerder die dag had ingevoerd. )
  • De weergave van de site verschilt op diverse devices: ik heb dat uitgeprobeerd op mijn mac, op mijn ipad en op mijn telefoontje.
  • Op een smartfone moet je naar beneden scrollen om nieuwsberichten te lezen en je moet bovenin rechts op een menu klikken om de overige berichten te lezen. Dat lijkt me verwarrend. Ik zou gaan voor een smartfone weergave gaan waarin alles in hetzelfde overzicht staat. Bij wordpress zijn er thema's die daar veel aandacht aan geven. 

Afzonderlijke onderdelen

12. ‘Maandagenda’....Activiteiten

  • De maandagenda geeft geen duidelijk overzicht met beschrijvingen van de activiteiten. Je kunt ook niet op een simpele manier  linken naar een bericht over die activiteit.
  • Ik vermoed dat je  geen herhalende activiteiten kunt invoeren, bijvoorbeeld elke donderdag open van ... tot ...
  • Het invoeren van een bijschrift zorgt ervoor dat je een blokje ziet waar je op moet klikken. Ik weet niet of gebruikers dat begrijpen
  • Het invoeren van een datum heeft geen eigen aanpassend vermogen; je moet echt alles zelf invullen, begindatum, einddatum, begintijd, eindtijd. 

13 "Word donateur" aanpassen

  • Het beheerdersaccount heeft niet voldoende bevoegdheden om deze tekst aan te passen

14. ‘Wensenlijst’

  • Het plaatje wensenlijst lijkt op dit moment alleen een plaatje met een link naar een onderdeel van de site. 

15. ‘De Tuin’ en teksten daarachter

  • Waar en hoe kun je de bestanden invoeren achter de onderdelen van de tuin?
  • Hoe kun je de namen in de tuinfoto veranderen? 

Overige zaken

16. Beheer en back ups.

  • Wat zijn de afspraken met Inpladi  over de hosting van de site, updates, over onderhoud van de server, over storingen op de server?
  • Kun je zelf back ups maken? (van belang als je met meer mensen in een site werkt)  Hoe?
  • Kun je zelf een back up importeren? Hoe?

17 Domeinnaam Verdeliet.nl

  • Welke afspraken zijn er gemaakt over de domeinnaam verdeliet.nl. Kan Verdeliet die domeinnaam gebruiken ook als Verdeliet  niet langer gebruik maakt van de diensten van Inpladi? 

18. De site is voor een redacteur hoog rsi-gevoelig

  • Er moet  erg veel gescrold worden  door de verschillende bewerkingsschermen.  Werken met een  grote monitor  lost niet zoveel op want de tekstinvoer schermen zijn klein (je kunt ze ook niet groter maken) . Knoppen zoals "opslaan' staan niet op handige plekken.
  • Heb al gemerkt dat werken in de site op mijn ipad niet te doen is, laat staan op een smartfone. 
  • Je zou er daarom als redacteur wellicht maar het beste voor kunnen kiezen veel onderdelen statisch te houden, slechte eenmalig te maken.